Dlaczego Polacy zjadają tak mało jaj?
Statystyczny Polak/Polka zjada ok. 160 jaj rocznie, czyli nieco ponad trzy jaja tygodniowo. Jeszcze dziesięć lat temu zjadał prawie cztery jaja tygodniowo (ponad 200 jaj rocznie). Stosunkowo niskie spożycie jaj trwa od kilku lat i najwyraźniej nie jest wynikiem zbyt wysokiej ceny zakupu, ale raczej niechętnego traktowania jaj przez wiele wpływowych środowisk opiniotwórczych (dietetycy, środowiska lekarskie, zwolennicy diety roślinnej itd.).
Wprawdzie cena sprzedaży jaj (dane MRiRW) wzrosła na przełomie 2022/23 z powodu inflacji i wojny na Ukrainie, ale od kwietnia br. cena ta systematycznie spada i w tej chwili jest na poziomie podobnym do tego, jaki był we wrześniu 2022 r.
Szkoda, że nie staramy się wprowadzić do naszej codziennej diety większej ilości jaj. Bo jaja to nie tylko źródło bardzo wielu ważnych składników pokarmowych, ale także świetny sposób na zwiększenie wartości pokarmowej innych białek dzięki wysokiej zawartości aminokwasów egzogennych. Dotyczy to przede wszystkim mniej wartościowych białek pochodzenia roślinnego, jakie są od pewnego czasu ważnym składnikiem codziennej diety dla wielu osób, które – z różnych względów – ograniczają spożycie mięsa. Specjaliści w zakresie żywienia wiedzą, że niska zawartość lizyny czy metioniny w diecie obniża wartość pokarmową zjadanych białek, a najlepszym sposobem poprawienia tej wartości jest właśnie uzupełnienie diety wysokowartościowym białkiem jaj.
Świetną okazją do promocji większego spożycia jaj będzie Światowy Dzień Jaja, który będziemy obchodzić w piątek 13 października. Polska jest jednym z największych producentów jaj w UE i jednym z wiodących eksporterów jaj na wewnętrzny unijny rynek. Zatem nic nie stoi na przeszkodzie, aby promować spożycie jaj w Polsce: jaja są powszechnie dostępne i to w stosunkowo dobrej cenie.
Niestety wydaje się, że dietetycy czy lekarze starają się zalecać zdrowe odżywianie się bez zwiększonego udziału jaj. Wobec powszechnych i natarczywych reklam różnej żywności promocja jaj praktycznie nie istnieje, a jeśli, to jest szczątkowa i sporadyczna. Reklama w ten jeden dzień w roku to stanowczo za mało! Wbrew wielu oponentom powtarzajmy codziennie, że jaja to zdrowa przyszłość, a dzień bez jaja to stracony dzień…