Rośnie światowa produkcja jaj spożywczych, natomiast konsumpcja jaj w Polsce ciągle jest niska
Jaja cieszą się ogromnym powodzeniem na całym świecie, a ich konsumpcja nieprzerwanie rośnie. W ciągu ostatnich dziesięciu lat produkcja jaj na świecie wzrosła o 25%.
Od ponad 30 lat największym producentem jaj są Chiny, które w 2018 r. wyprodukowały 76,7 mln ton, co stanowi 34% globalnego rynku. Wraz z zajmującymi drugie, trzecie i czwarte miejsce UE, USA i Indiami odpowiadają za prawie 60% światowej produkcji jaj, przy czym dziesięć pierwszych krajów produkuje 75% jaj na świecie.
Średnie spożycie jaj na świecie wyniosło w 2018 r. 161 jaj/osobę, przy czym spożycie jaj różni się bardzo między poszczególnymi krajami. Największe jest w Meksyku (378 jaj/osobę) i Japonii (337 jaj/osobę), jedne z najniższych w Indiach (76 jaj/osobę). Ostatnio Meksyk zezwolił na import ponad 20 tys. ton jaj z Brazylii, chociaż Meksyk jest szóstym co do wielkości producentem jaj na świecie (Brazylia zajmuje siódme miejsce).
W krajach UE wysokie spożycie jaj jest w Hiszpanii (273 jaj/osobę) i Danii (248 jaj/osobę). W Polsce spożycie jaj wyniosło w 2018 r. 155 jaj/osobę (o 18 jaj więcej w porównaniu do 2017 r.) i powoli rośnie, choć ciągle w niewystarczającym stopniu. Wydaje się, że głównym powodem stosunkowo niskiego spożycia jaj przez Polaków jest brak skutecznej i powszechnej informacji o prozdrowotnych walorach spożywania jaj przy jednocześnie ciągle pokutujących w społecznej świadomości ryzyku zakażenia się bakteriami Salmonella oraz negatywnym oddziaływaniu obecnego w jajach cholesterolu na układ sercowo-naczyniowy.