Ogromny rozwój produkcji białka alternatywnego w USA i wzrost eksportu brazylijskiego mięsa drobiowego na rynki azjatyckie
W szalonym tempie rozwija się amerykańska produkcja alternatywnych produktów białkowych. Wyprodukowana z roślinnych surowców oraz w procesie hodowli komórkowej żywność do złudzenia przypomina smakiem i teksturą mięso, jaja i przetwory mleczne. W I kwartale br. firmy produkujące alternatywne białko uzyskały 930 mln USD przychodów, co jest kwotą większą o 11 % w porównaniu do przychodów tych firm w całym 2019 r. Przewiduje się, że przychody tej branży osiągną w 2020 r. ponad 4 mld USD.
„Naszą misją jest zastąpienie do 2035 r. najbardziej destrukcyjnej dla świata technologii, jaką jest wykorzystywanie zwierząt do produkcji żywności – oświadczył P.O. Brown, założyciel i prezes zarządu Impossible Foods, amerykańskiej firmy, której przychody w I kwartale br. wyniosły 500 mln USD. Nasi akcjonariusze są przekonani, że aktualnie jest świetna okazja do inwestowania w przemysł, który dokona przemiany w globalnym systemie odżywiania się”.
Tymczasem brazylijski przemysł drobiarski z coraz większą uwagą spogląda na azjatyckie rynki. W Azji mieszka ok. 4 mld ludzi (60% światowej populacji), przy czym w samych Chinach ok. 1,4 mld i w Indiach ok. 1,3 mld ludzi.
Rynkiem o szczególnie wysokim potencjale rozwoju jest rynek indyjski, gdzie powoli, ale systematycznie rośnie poziom dochodów ludności, a spożycie mięsa drobiowego jest nadal na bardzo niskim poziomie i wynosi zaledwie ok. 3,9 kg/mieszkańca/rocznie. Jednocześnie mięso drobiowe świetnie mieści się w zwyczajach odżywiania się mieszkańców Indii niezależnie od ich tradycji czy wyznawanej religii.
Eksport brazylijskiego mięsa drobiowego na rynki krajów Azji Bliskowschodniej (głównie kraje arabskie) stanowił w pierwszej dekadzie XXI wieku 32,29% całego brazylijskiego eksportu drobiu, a na rynki Azji Dalekowschodniej 26,71%. Obecnie Brazylia eksportuje do krajów arabskich 33,99% mięsa drobiowego, natomiast do krajów Azji Dalekowschodniej 35,99%; łącznie Brazylia sprzedaje w Azji 69,98% swojego eksportu mięsa drobiowego, o prawie 19% więcej w porównaniu do pierwszej dekady XXI wieku.