Postępy w kierunku całkowitego wycofania się firm handlowych ze sprzedaży jaj z klatkowego chowu kur
IRI (IRI to firma badająca amerykański rynek) poinformowała, że zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Compassion in World Farming w ramach akcji Egg Track sprzedaż detaliczna jaj spożywczych z ferm z chowem kur na wolnym wybiegu wyniosła w USA w okresie ostatniego roku (październik 2018 – wrzesień 2019) zaledwie 13% w stosunku do sprzedaży jaj ogółem.
Analitycy rynku twierdzą, że jeśli sieci handlowe deklarujące całkowite wycofanie się ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego do 2025 r. chcą osiągnąć ten cel, to sprzedaż jaj z chowu kur na wolnych wybiegach powinna wzrastać w znacznie szybszym tempie niż dotychczas, pomijając fakt, czy w ogóle będzie możliwe pozyskanie w 2025 r. potrzebnej ilości jaj z ferm prowadzących bezklatkowy chów kur.
IRI wskazuje, że ważnym czynnikiem sprzyjającym wzrostowi sprzedaży jaj z chowu bezklatkowego powinna być cena tych jaj porównywalna do cen jaj z chowu klatkowego. Niestety, wiele danych wskazuje, że bezklatkowy chów kur na wolnych wybiegach jest i będzie ciągle droższy w porównaniu do klatkowego chowu kur.
Raport CIWF Polska z badań dotyczących postępu firm handlowych w Europie w kierunku całkowitego wycofania się ze sprzedaży detalicznej jaj spożywczych z klatkowego chowu kur opublikowany został również w Polsce. W ostatnich dniach przedstawiciele CIWF w Polsce ogłosili w Brukseli koniec epoki klatkowego chowu zwierząt, a także koniec epoki klatkowego chowu zwierząt w niektórych polskich mediach.