Otwarcie chińskiego rynku na polskie mięso drobiowe to wielki krok w kierunku dalekowschodnich krajów azjatyckich

Dzięki staraniom polskich władz rząd chiński zgodził się na zastosowanie zasady regionalizacji w przypadku importu mięsa drobiowego z Polski. Na podstawie zawartej umowy do końca br. zostaną ustalone szczegółowe warunki tego eksportu, m.in. wielkość obszarów objętych regionalizacją w przypadku pojawienia się ogniska grypy ptaków. Eksport mięsa drobiowego do Chin będzie możliwy w przypadku pojawienia się ogniska grypy ptaków wyłącznie spoza obszaru objętego przepisami o regionalizacji.

Obecnie trwa procedura rejestracji w chińskim systemie elektronicznym dziewięciu zakładów drobiarskich, wcześniej już dopuszczonych do eksportu mięsa drobiowego, którym w 2020 r. zawieszono te pozwolenia z powodu ognisk grypy ptaków w naszym kraju i braku umowy o regionalizacji. Zainteresowanych eksportem mięsa drobiowego do Chin są kolejne zakłady drobiarskie w Polsce.

Import mięsa drobiowego na zasadzie regionalizacji będzie możliwy również do Japonii, Korei Płd. i Filipin. Otwarcie wschodnioazjatyckich rynków na import mięsa drobiowego z Polski stanowi bardzo ważny element dalszego rozwoju branży drobiarskiej w Polsce, m.in. dlatego, że konsumenci w tych krajach są zainteresowani zakupem głównie ćwiartek/nóg, skrzydełek i łapek z kurcząt, tj. elementów, które w krajach UE nie znajdują wystarczającej liczby odbiorców.

Produkcja mięsa drobiowego w Polsce w 2023 r. wyniosła 3,274 mln ton, z czego 57% jest eksportowane. Ponad 2/3 tego eksportu trafia na rynki UE. Przypomnijmy, że Polska jest trzecim na świecie eksporterem mięsa drobiowego po Brazylii i USA oraz największym eksporterem mięsa drobiowego w UE. Głównymi importerami polskiego mięsa drobiowego spoza krajów UE są W. Brytania, Wietnam i Republika Konga. Łącznie polskie mięso drobiowe jest eksportowane do ok. 100 krajów na całym świecie.

Sprawdź też nowy
numer miesięcznika
Okładka numeru 12/2024

Partnerzy

Zakup czasopisma