Wyraźna poprawa sytuacji na europejskim rynku jaj po wprowadzeniu cła na eksport jaj z Ukrainy

Od początku kwietnia br. średnia cena sprzedaży jaj na polskim rynku systematycznie spada i na koniec czerwca br. była o 23% niższa (średnia cena jaj kl. A kat. L) w porównaniu do ceny z przełomu marca i kwietnia br. Sytuacja ta wyraźnie niepokoiła polskich producentów jaj, którzy ponosili straty sprzedając jaja w ostatnim czasie praktycznie po kosztach produkcji.

Niepokój polskich producentów budziły też spadki cen jaj w eksporcie. Przypomnijmy, że Polska jest drugim, po Niderlandach, największym eksporterem jaj w Unii Europejskiej. Jednym z powodów tej trudnej sytuacji był bezcłowy import jaj z Ukrainy.

Dlatego z dużą ulgą polscy producenci jaj przyjęli informację podaną przez KE, że zgodnie z przyjętą procedurą chroniącą producentów jaj w UE wprowadzono 2 lipca cło na import jaj z Ukrainy. Fakt ten już w krótkim czasie zaledwie kilku dni spowodował wzrost zainteresowania potencjalnych importerów jaj w UE zakupem jaj od polskich producentów.

Przedstawiciele polskich ferm produkujących jaja podają, że spadki cen dotyczą również wyrobów z jaj, m.in. pochodzącego z Ukrainy proszku jajecznego, którego cena na rynku jest niższa o 25% w porównaniu do ceny sprzedaży jaj, z którego ten proszek jest produkowany.

Wzrost zainteresowania rynku zakupem jaj wyprodukowanych w Polsce wyraźnie świadczy, wbrew pojawiającym się m.in. w mediach opinii, że eksport jaj z Ukrainy nie stanowi zagrożenia dla równowagi na europejskim rynku jaj, o istotnym wpływie eksportu ukraińskich jaj na cenę sprzedaży jaj w UE, a tym samym na opłacalność tej produkcji.

Sprawdź też nowy
numer miesięcznika
Okładka numeru 11/2024

Partnerzy

Zakup czasopisma